CRISISORGANISATIE
'De kunst is om je voor te bereiden op de volgende crisis’
Goed voorbereid
De GHOR zorgt ervoor dat de crisisfunctionarissen in alle opzichten goed zijn voorbereid op het bestrijden van rampen en crises. Tijdens de ‘koude fase’ wanneer er geen sprake is van een incident, houden we ons onder andere bezig met gezamenlijke ontwikkeling en verzorging van vakbekwaamheidstrainingen, evaluaties van inzetten en OTO-activiteiten en één op één gesprekken met crisisfunctionarissen.
Opleiden, trainen en oefenen
De kunst is om je voor te bereiden op de volgende crisis. Opleiden, trainen en oefenen zijn een middel om tot een goede voorbereiding te komen. De GHOR zet in op het menselijk vermogen tot improviseren, veerkracht en omgevingsbewustzijn. Bij de samenstelling van het team proberen we te zorgen voor een juiste mix qua achtergrond, karakter, rol en verantwoordelijkheid.
Door zowel het team als de individuele crisisfunctionarissen een trainingsprogramma aan te bieden, willen we als GHOR teams creëren die goed op elkaar zijn ingespeeld en effectief en efficiënt met elkaar samenwerken. We streven naar een cyclisch verloop van het trainingsaanbod, waarbij we aansluiten op het zorgrisicoprofiel van VRNHN.
Vakbekwaamheid
Iedere crisisfunctionaris draagt als teamlid met zijn of haar expertise bij aan een optimale crisisbeheersing. Bij mono en multi-oefeningen focussen we naast de kernprofielen ook op Team Resource Management (TRM). Bij TRM gaat het om de zogenaamde soft-skills zoals leiderschap, omgevingsbewustzijn, assertiviteit, communicatie, missie en planvorming, besluitvorming, aanpassingsvermogen en flexibiliteit. Een team dat gedurende een crisis nauw met elkaar samen werkt, van elkaars expertise gebruik maakt en duidelijk communiceert, komt sneller en efficiëntere tot eenduidige beeldvorming, oordeel en besluitvorming.
De crisisfunctionarissen zijn zelf verantwoordelijk voor hun eigen vakbekwaamheid, waarbij de GHOR de kaders aanbiedt waarbinnen zij hun vakbekwaamheid op niveau kunnen houden. In de vakbekwaamheidstrainingen en oefeningen worden de competenties vanuit het kwalificatieprofiel cyclisch geoefend en is er ruimte voor maatwerk om tegemoet te komen aan de individuele leerbehoeften van de crisisfunctionaris.
De GHOR zet in op het menselijk vermogen tot improviseren, op veerkracht en omgevingsbewustzijn.
Crisisorganisatie
De crisisorganisatie van GHOR Noord-Holland Noord bestaat uit crisisfunctionarissen die uit diverse geledingen komen, zoals de GGD, de meldkamer, de ambulancedienst of de GHOR zelf.
De officieren van dienst geneeskundig, OvDG staan gemiddeld eens in de acht à negen dagen één dag op hard piket. Zij dienen dan binnen dertig minuten na een melding op het plaats incident te zijn. De sectie GHOR wordt ingezet tijdens een Regionaal Operationeel Team, ROT en bestaat uit de Algemeen Commandant Geneeskundige zorg (ACGZ), het Hoofd Informatie (HIN), het Hoofd Acute Gezondheid (HAG), het Hoofd Publieke Gezondheid (HPG) en de leden stafsectie gezondheidszorg (LSGZ). Na een oproep van de operationeel leider is de sectie GHOR binnen 45 minuten aanwezig op het kantoor van VRNHN. De ACGZ en de HIN draaien hard piket, zij zijn ongeveer 10 tot 12 x per jaar een week 24/7 beschikbaar voor crises-oproepen. De overige crisisfunctionarissen van de sectie GHOR geven bij een oproep aan of zij al dan niet beschikbaar zijn.
Contactpersonen
Crisisorganisatie GHOR
Jeroen Kramer
Senior specialist
Maurice Dusseau
Expert GHOR
Alice Dekker
Senior specialist
Erica van Hulst
Senior specialist
Kirsten Grent
Senior specialist
Mariëlle Weij
Specialist (nog geen foto beschikbaar)
Lotte van Akkeren
Senior specialist (nog geen foto beschikbaar)