EVALUEREN EN VERBETEREN
'Wij brengen de buitenwereld naar binnen'
De meeste collega's van de GHOR zijn bezig met de toekomende tijd: de voorbereiding op en het zo mogelijk voorkómen van rampen en incidenten. Team Evalueren & Verbeteren kijkt vooral terug door calamiteiten die hebben plaatsgevonden te onderzoeken en analyseren. Met als doel ervan leren om nog beter voorbereid te zijn op wat zich zomaar kan aandienen.
Anders evalueren
De crisisfunctionarissen stellen na een inzet een inzetverslag op. Hierin noteren ze wat goed ging of welke leerpunten zij hadden. Belangrijk is om de functionarissen te stimuleren om dieper in te gaan op hetgeen zij hebben gedaan tijdens een calamiteit en wat zij ervan hebben geleerd. En wat zij aan hun collega kunnen meegeven in geval zij in een soortgelijke situatie terechtkomen. Het team Evalueren en Verbeteren zorgt ervoor dat de leerpunten bij de andere crisisfunctionarissen terechtkomen. Dit doen zij door middel van de GHOR P(a)raat.
Deze bevat onder andere de leerpunten van de inzetten en wordt eenmaal per maand rond gestuurd. De leerpunten worden op die manier optimaal gecommuniceerd en met elkaar gedeeld.
Daarnaast levert het team Evalueren & Verbeteren input voor overleggen met partners, jaarplannen, (vakbekwaamheids)trainingen en planvormingssessies om de leerpunten te implementeren.
Regierol
Team Evalueren & Verbeteren vervult ook een deel van de 'regierol' van de GHOR. Stel dat de OvDG vindt dat hij niet optimaal is geholpen door een andere hulpdienst dan inventariseert het team wat er mis is gegaan. Zij gaat vervolgens om tafel met de benodigde partijen om gezamenlijk het proces te verbeteren. Als er bijvoorbeeld een calamiteit is geweest bij een verzorgingshuis, dan horen wij graag van alle externe partijen hoe zij de hulp hebben ervaren.
De GHOR heeft bij alle partners van de witte kolom een contactpersoon die het team Evalueren & Verbeteren laagdrempelig kan bellen. Dit bevordert de samenwerking binnen de keten.
Leren van ervaringen
De GHOR wil niet alleen te leren van gebeurtenissen in de eigen regio, maar ook van die elders in het land en zelfs daarbuiten. Zo vraagt het team Evalueren & Verbeteren evaluatierapporten op van incidenten uit andere regio’s. Het team probeert de leerpunten te vertalen naar onze regio en voor onze crisisfunctionarissen. Niet elke ramp, niet elke calamiteit is hetzelfde. Toch kunnen we veel leren van de ervaringen van collega's. Wat kunnen we bijvoorbeeld leren van de grote stroomstoring in Amsterdam? En wat van de wateroverlast in VUmc? En wat waren de ervaringen tijdens de steekpartij in de tram in Utrecht?
Contactpersonen
Evalueren en verbeteren
Lotte van Akkeren
Senior specialist
Nick Koopman
Algemeen medewerker